Friday, February 20, 2009

Ballet Mecanique og Entr’ Acte

Vår fantastiske kunsthistorielærer har lagd en liten filmklubb, i går viste han modernistiske og dadaistiske filmer. Jeg likte de siste best.




Fernand Leger var egentlig en kubistisk maler, og han lagde bare én film, Ballet Mecanique fra 1924, som er den første filmen i historien som bevisst går inn for å bryte med kronologi og vår oppfattelse av verden. Den er akkompagnert av støymusikk fra 1913 av samme navn, (av George Antheil) som inkluderer blant annet piano, elektriske bjeller, og en flymotor.
Ah, jeg syns den er så fin. Jeg liker særlig den animerte Charlie Chaplin-figuren som dukker opp på starten og slutten.




Entr’ Acte var egentlig et pausespill mellom to akter i en forestilling, og skuespillerne i filmen er bl.a. Marcel Duchamp, Man Ray, Francis Picabia og Erik Satie. Bare tanken på at alle disse er samlet på ett sted er nok i seg selv. Musikk av Erik Satie, som døde året etter filmen ble lagd.

2 comments:

benedicte said...

Dette var underlig. Jeg var omtrent tre sekunder fra å poste de samme filmene selv!

Frøydis said...

Great minds etc sier jeg bare, great minds!